MOCIÓ PER UN PROTOCOL CONTRA LES AGRESSIONS SEXISTES A LES FESTES MAJORS I ALTRES ESDEVENIMENTS DEL MUNICIPI

El sexisme està presenta tots els racons de la societat heteropatriarcal, i les festes populars en són un espai més d’expressió. Les violències sexuals són una de les formes de violència masclista i es manifesten de diverses maneres i en diferents àmbits de la vida de les dones. Les violències sexuals es produeixen en els àmbits simbòlic, de la parella, familiar, laboral i comunitari a través de diferents manifestacions. La violència masclista comprèn qualsevol conducta que lesioni o pugui lesionar la dignitat, la integritat o la llibertat de les dones per raons de gènere.

Les dades demostren que es tracta d’un problema encara àmpliament present i estès. Concretament, l’Agència Europea de drets Fonamentals (FRA) va concloure que l’any passat a Europa gairebé 4 milions de dones van ser violades. Les dades també demostren que el 80% dels autors de les agressions sexuals formen part de l’entorn de la víctima (parelles, exparelles, familiars o amistats). A Catalunya, es denuncia una agressió sexual cada 13 hores, i es considera que només un 17.7% de les víctimes d’agressions denuncien.

Les agressions sexistes i l’assetjament sexuals en moments de festa i esbarjo s’acostumen a donar amb el vist i plau o la indiferència de bona part de la població, ja que estan naturalitzades i acceptades fins a cert grau. En aquest sentit, elements com el consum d’alcohol, l’aforament massiu d’alguns esdeveniments, l’absència de responsabilització que els individus poden experimentar dins del grup o unes actituds considerades falsament coma permissives per part de les dones, de cap manera poden ser elements per justificar les diferents formes de violència sexual.

L’article 41.3 de l’Estatut d’Autonomia de Catalunya estableix que “les polítiques públiques han de garantir que s’afrontin de manera integral totes les formes de violència contra les dones i els actes de caràcter sexista i discriminatori”.

La llei 5/2008, de 24 d’abril, del dret de les dones a eradicar la violència masclista estableix que l’article 4 que la violència sexuals i els abusos sexuals són una forma de violència masclista que “comprèn qualsevol acte de naturalesa sexual no consentit per les dones, inclosa l’exhibició, l’observació i la imposició, per mitjà de violència, d’intimidació, de prevalen-a o de manipulació emocional, de relacions sexuals, amb independència que la persona agressora pugui tenir amb la dona o la menor una relació conjugal, de parella, afectiva o de parentiu”.

Des de les regidoria de Benestar Social s’han dut a terme diverses activitats al voltant del Dia de la Dona, així com la prorrogació del Pla Municipal d’actuació per la Igualtat de Gènere, i en ple de 28 de maig de 2018 s’ha aprovat el II Pla de Polítiques de gènere del consell comarcal del Vallès Occidental per al període 2016-2019 i l’adhesió al Protocol Comarcal per a l’abordatge de la Violència Masclista al Vallès Occidental però el consistori no ha desenvolupat a la pràctica un protocol d’actuació per als espais públics en aquest sentit.

L’Ajuntament, com a organitzador de bona part de les festes majors i altres actes públics, i com a institució primera responsable del benestar de la població, té l’obligació d’assegurar que totes les persones gaudeixin d’unes festes segures i lliure d’agressions sexistes, i també de desenvolupar polítiques que generin transformacions.

Per tant, també forma part de la seva responsabilitat aconseguir la implicació de totes les persones per fer una reflexió profunda sobre la violència heteropatriarcal en les fetes i treballar conjuntament en l’elaboració d’un Protocol contra les agressions sexistes a les festes populars i altres actes, que es materialitzi amb la creació de mecanismes de prevenció i denúncia d’aquestes agressions i d’acompanyament a les persones agredides, evitant la impunitat de la persona agressora i assegurant la protecció de les agredides.

La construcció col·lectiva d’un Protocol de forma participativa, on totes les entitats, agents i espais de festa s’hi sentin implicats, asseguraria l’eficàcia del mateix i generaria un procés pedagògic transformador, sumant esforços reals a la lluita contra el sistema heteropatriarcal, per una poble lliure de sexisme.

Per tot això el grup municipal CUP Matadepera proposa al Ple de l’Ajuntament de Matadepera l’aprovació dels següents acords:

PRIMER.- Fer un estudi diagnòstic per tal de poder realitzar un protocol adaptat a les necessitats del municipi.

SEGON.-Elaborar de forma participativa a Matadepera un Protocol contra les agressions sexistes a les festes majors i esdeveniments festius, implicant totes les entitats i els agents involucrats en els esdeveniment que es desenvolupen a la ciutat.

TERCER.-Incloure dins d’aquest Protocol una formació interna per a l’Administració Pública i les entitats i agents implicats, així com eines de prevenció i denúncia de les agressions i d’acompanyament a les persones agredides.

QUART.- Establir un calendari de treball amb la intenció d’arribar a la seva aplicació abans de les properes Festes de Sant Sebastià (gener de 2019).

CINQUÈ.-Elaborar material i dur a terme campanyes específiques de sensibilització, prevenció i denúncia de qualsevol mena de violència masclista durant la Festa Major, les festes de Sant Sebastià i altres esdeveniments importants del municipi.

SISÈ.- Traslladar aquest acord a les comissions de festes, al conjunt d’entitats socials, veïnals, juvenils, de dones, a l’Institut Català de les Dones, al Consell Comarcal del Vallès Occidental, a la Diputació de Barcelona i al Consell Nacional de Dones de Catalunya, així com als comerços del poble, i especialment aquells implicats en el desenvolupament de grans esdeveniments festius de la ciutat.

Matadepera, 18 de juliol de 2018