Documents

Consulta totes les propostes i el programa complet de la CUP de Matadepera.

Ni alarmisme social ni oportunisme polític, eficiència de la policia. Cabot dimissió!

Els últims mesos la població de Matadepera ha sortit al carrer per exigir a l’Ajuntament un pla de xoc per solucionar els dèficits en seguretat pública i la incapacitat per enfrontar l’onada de robatoris.

Des de la CUP volem deixar clar que un pla de xoc efectiu implica necessàriament una reestructuració i replantejament del cos de Policia Local, tant per adequar-la als temps i reptes actuals, com per resoldre problemàtiques de fons que es venen arrossegant des de fa anys.

L’augment de la despesa en tecnologia i en contracte de més personal seran diners llençats mentre no hi hagin canvis reals en la plantilla, en la direcció i en el plantejament de la Policia Local.

Propostes que creiem necessàries:

 

  • Abans de res, prou xenofòbia i prou prejudicis.

Abans de res, fem una crida a evitar l’ús de llenguatge xenòfob i a no estigmatitzar a cap persona pel seu origen, cultura o estètica. Els delinqüents són membres del crim organitzat, no són representatius de cap ètnia o nacionalitat.

Els prejudicis dels veïns han provocat atacs injustificats contra persones innocents de Matadepera. Que l’alarma social no esdevingui paranoia; que no es perdi la tolerància i el respecte.

 

  • Fiscalitzar la policia local.

Cal que l’Ajuntament reti comptes i exposi quins han estat els resultats obtinguts per la Policia Local. Cal que en prengui les regnes i intervingui amb decisió per subsanar els errors comesos assumint d’una vegada per totes el seu rol de lideratge i de direcció del cos.

 

  • Reestructurar la plantilla i dimissió del cap de policia.

Si un equip no dona els resultats esperats malgrat disposar dels recursos necessaris, el que cal és canviar el personal directiu. Mentre això no passi, se seguiran reproduint els vicis i el mal funcionament de tot el cos. Cal un canvi de rumb i més motivació en el cos, i això comença per un canvi de lideratge.

 

  • Renovar el model de Policia Local.

Cal un nou model policial que s’adapti a les demandes dels temps actuals:

     - Més presència, velocitat de resposta i eficàcia en el servei.

     - Agents més capacitats i especialitzats en la investigació i la lluita contra la delinqüència organitzada i els robatoris.

     - Policia de proximitat més atenta i al servei del ciutadà, que transmeti confiança i siguin coneguts per la gent del poble.

     - Més transparència i rendició de comptes i resultats.

 

  • Valorar el malbaratament de la despesa en seguretat.

Tenim un cos de policia local ampli i s’hi dediquen grans inversions del pressupost públic, per tant exigim la màxima eficàcia i eficiència.

S’estan invertint una gran quantitat de recursos en tecnologia de videovigilància i en contractar nous efectius, però no estan donant els resultats esperats. Cal valorar la utilitat de la inversió i si cal mantenir-la.

 

  • Privatitzar la seguretat no és la solució.

Contractar seguretat privada amb diners públics, significa un servei més barat, de menys qualitat i amb pitjors condicions laborals pels treballadors. Significa augmentar considerablement la despesa i seguir amagant el problema de malbaratament i ineficiència de la policia.

 

  • Acomplir amb el deure de transparència i generar confiança.

Tant l’Ajuntament com la Policia han de retre comptes dels seus resultats i han d’oferir una imatge de proximitat i excel·lència del servei per restablir la confiança dels ciutadans. L’informe “Memòria de la Policia 2018” presentat recentment, evidencia la manca de seriositat i capacitat directiva.

 

  • Establir una comunicació efectiva entre Ajuntament i ciutadania.

L’Ajuntament te l’obligació de fer arribar comunicacions i consells en matèria de seguretat, així com informació contrastada, a tots els ciutadans. Per tal de que la població pugui estar previnguda i per evitar l’alarma social que generen la desinformació i els rumors.

Proposem establir reunions periòdiques d’informació a la ciutadania per explicar l’estat de la qüestió i per donar consells d’autoprotecció.

També proposem un canal oficial de l’Ajuntament (via telegram o whatsapp), com el que fan servir els veïns, per fer arribar aquestes informacions.

 

  • Assumir una coresponsabilitat entre Ajuntament i ciutadania.

Els cossos de seguretat no poden tenir omnipresència a tot el municipi, per molts efectius que s’hi dediquin (i a costa de convertir el poble en una fortalesa). Cal que la ciutadania es responsabilitzi en la mesura que pugui de la pròpia seguretat privada; és més efectiu assegurar una casa que tenir cent policies patrullant per tots els carrers.

És responsabilitat de tots, veïns i Ajuntament, posar-ho difícil a la delinqüència perquè Matadepera deixi de ser un “objectiu fàcil”.

 

  • Impulsar i col·laborar amb la xarxa veïnal, la millor resposta.

L’èxit de les xarxes veïnals s’ha demostrat a Matadepera i a altres poblacions. Cal recuperar la coneixença i la confiança amb els veïns, fer poble. Tanmateix, és necessària una millor organització d’aquestes xarxes i evitar extralimitar-se del seu paper. L’Ajuntament hauria d’establir una interlocució regular amb la xarxa veïnal i donar-los tot el suport, com podrien ser tallers i formacions en seguretat, tolerància…

 

  • Rectificar l’adquisició de la nova APP de seguretat.

L’adquisició de l’aplicatiu “BeSafe” s’ha fet a correcuita i amb manca de transparència, dilapidant 15.000€ com si res, quan hi ha aplicacions amb millors prestacions i més econòmiques o gratuïtes. Però el que més greu és que presenta greus forats de seguretat que amenacen les dades de privacitat de tot els usuaris. Lamentem l’oportunisme de qui ha venut aquest aplicatiu, aprofitant-se de l’emergència de seguretat que patim. Per això proposem que l’Ajuntament faci marxa rectifiqui aquesta adquisició i reclami responsabilitats a l’empresa.

 

Altres consideracions:

  • Des de la CUP Matadepera volem fer una crida a la responsabilitat i el seny a tots els representants dels grups polítics. Els missatges d’alarma, lluny d’ajudar a trobar-hi solució, el que fan és generar situacions de desconfiança entre veïns, amplificar l’alarma social i incrementar el clima de nervis, malestar i por. Ens sembla d’una gran irresponsabilitat voler atiar aquesta alarma amb l’objectiu de treure’n rèdit electoral.

  • En segon lloc, volem recordar que els robatoris no són l’únic atac a la seguretat dels ciutadans que s’ha viscut al poble últimament. Al passat mes de novembre, ni càmeres ni policies van poder evitar l’atac d’un grup feixista organitzat que va causar desperfectes al mobiliari municipal, va robar material i va agredir un veí del poble.

  • En tercer lloc, volem apuntar que les actuacions (o no actuacions) de la Policia Local, en certes ocasions, són més que questionables des de fa anys. Per Festa Major, per exemple, mostren tan poca predisposició a actuar que l’organització es veu obligada a contractar seguretat privada; mentre els carrers s’omplen de botellon sense cap mena d’intervenció. També s’observa un tracte diferenciat sovint classista o amb prejudicis contra els joves o segons estètica, i una manca de preparació per tractar casos de violència masclista.

  • Per acabar, volem deixar clar que per a nosaltres és un greu error sobredimensionar la despesa en seguretat i governació a costa de retallar les àrees de Cultura, Comunicació, Joventut, Medi Ambient, Benestar Social, Habitatge, Festes, Sanitat i Participació. Als pressupostos del 2019 la partida de Governació equival a la suma de totes aquestes àrees.

 

Per tot això:

Ni alarmisme social ni oportunisme polític, eficiència de la policia. Cabot dimissió!

 

Veure el comunicat en vídeo a YouTube

 

Assemblea de la CUP Matadepera

MOCIÓ QUE PRESENTA EL GRUP MUNICIPAL DE LA CANDIDATURA D’UNITAT POPULAR - PA CONTRA LES AGRESSIONS FEIXISTES, RACISTES, CLASSISTES I SEXISTES

Els darrers mesos s'han produït múltiples agressions de caire feixista, racista, classista i sexista als carrers dels pobles i ciutats dels Països Catalans. Totes aquestes agressions impliquen una vulneració flagrant de drets humans fonamentals, producte de la discriminació.

A més a més, a Matadepera hem patit diversos atacs: varis d’ells contra la lliure expressió dels ciutadans amb l’arrencada de llaços, pancartes i pintades al poble. Però un d’aquests atacs va anar molt més enllà ja que persones d’extrema-dreta van agredir físicament a un veí del poble, alhora que van ocasionar desperfectes al seu vehicle privat.

Les agressions feixistes mai s’haurien de respondre amb passivitat ni haurien de poder-se dur a terme lliurement.

Per últim, recordem que hi ha material municipal que es va fer malbé arran de la retirada de llaços i pancartes realitzada per aquest grup feixista i que alguns dels seus membres en van ser identificats pel cos de la Policia Local.

Davant d'aquests fets; proposem els següents

ACORDS:

Primer.- L’Ajuntament de Matadepera condemna públicament l’agressió feixista rebuda al poble, així com totes les que passen als Països Catalans i arreu del món.

Segon.- L'Ajuntament de Matadepera prestarà atenció i assessorament a les persones que hagin estat víctimes d'agressions de caire feixista, racista, classista i sexista. L'Ajuntament oferirà assessorament jurídic per a la tramitació de la denúncia oportuna per discriminació.

Tercer.- L'Ajuntament de Matadepera es personarà com acusació particular quan es produeixi qualsevol agressió de caràcter feixista, racista, classista, masclista i/o LGTBIfòbic  en la nostra ciutat.

Quart.- L'Ajuntament de Matadepera denegarà permisos d'ocupació de la via pública per dur a terme manifestacions i concentracions a grups d'extrema dreta quan es tingui constància d'antecedents en esdeveniments convocats per aquests grups d'agressions que atempten contra la integritat i els drets fonamentals de les persones.

 

Matadepera, 26 de novembre de 2018

 

MOCIÓ QUE PRESENTA EL GRUP MUNICIPAL DE CANDIDATURA D’UNITAT POPULAR DE MATADEPERA PER EXIGIR L’ALLIBERAMENT IMMEDIAT DELS PRESOS POLÍTICS JORDI CUIXART I JORDI SÀNCHEZ

El passat 1 d'octubre de 2017, gràcies a la mobilització ciutadana i tot i els obstacles de l'Estat, inclosa la forta repressió que va causar més de 1.000 persones ferides, els catalans i catalanes vam poder expressar-nos democràticament.

Més de 2.000.000 de persones van desafiar la demofòbia i la repressió de l'Estat espanyol per poder decidir si estaven d'acord, o no, en la construcció d'una nova República Catalana independent, que pugui superar les limitacions legislatives -i la maquinària judicial- que en els darrers anys ha protagonitzat una forta operació de recentralització de competències, i que suposa un tap a les competències legislatives autonòmiques que pretenen que les administracions públiques puguin respondre a les noves necessitats socials: igualtat de gènere, pobresa energètica, dret a un habitatge digne...

Van ser molts els ciutadans i ciutadanes que van rebre cops i garrotades per part de la policia, i la guàrdia civil, i que van defensar a ultrança que es pogués seguir votant. Avui es necessari recordar aquests fets i reivindicar la fortalesa, tenacitat i resiliència de la ciutadania d’aquest país que va plantar cara a la repressió i va posar en evidència davant la comunitat internacional a un Estat incapaç de transitar davant d’una demanda democràtica.

Tanmateix, tot i les múltiples ofertes de mediació internacional i l'actitud inequívoca del govern de la Generalitat de resoldre el conflicte democràtic entre el poble català i l'Estat espanyol, la resposta repressiva de l'Estat es va fer sentir el passat 16 d'octubre de 2017 amb tota la seva força. Jordi Cuixart i Jordi Sànchez, presidents de les dues principals organitzacions de la societat civil catalana, Òmnium Cultural i l'Assemblea Nacional Catalana respectivament, van ser empresonats per ordre d'una jutge de l'Audiència Nacional espanyola.

Se'ls ha castigat amb la presó preventiva, injusta i cruel, per participar en manifestacions independentistes, democràtiques i completament pacífiques on, com proven nombroses imatges, van organitzar cordons de voluntaris per facilitar la convivència entre el treball de la policia i les legítimes protestes ciutadanes. Els avala una àmplia carrera de militància cívica i exemplar, amb les mobilitzacions més multitudinàries i cíviques d'Europa a les espatlles. No condemnar-ho suposa acceptar explícitament o tàcita l'existència de presos polítics a l'Estat espanyol, quelcom que els partits amb vocació i trajectòria democràtiques hem de combatre enèrgicament.

Avui, 16 d’octubre del 2018, quan es compleix un any de l'empresonament de Cuixart i Sànchez, es constata la nul·la voluntat de diàleg de l'Estat espanyol per resoldre democràticament la situació del poble català i fer efectiu el dret a l’autodeterminació.

Vivim avui una important regressió de drets polítics, civils, socials, econòmics, culturals i ambientals. Des d’ara fa un any, a Catalunya es viu amb especial intensitat la negació d’alguns drets fonamentals.

L’empresonament preventiu i l’exili forçat d’un grup nombrós de membres de l’antic govern català, de diputades del Parlament de Catalunya, de líders de la societat civil acusades de rebel·lió, sedició, desobediència i de malversació de fons públics, pels quals podrien ser condemnades a fins a més de 30 anys de presó, així com les múltiples causes arreu del territori que superen el miler de persones represaliades, amb casos extrems de confinament o també d’exili, constitueixen una evident negació de drets.

Per tot això, proposem al Ple d'aquest ajuntament l'adopció dels següents ACORDS:

PRIMER.- Reivindicar i agrair a totes aquelles persones que van fer possible el referèndum d’autodeterminació de l’1 d’octubre, malgrat les amenaces, la repressió, l’ús il·legítim de la violència i la brutalitat policial per part de l’Estat Espanyol.

SEGON.- Exigir a l’Estat espanyol l’immediat alliberament del president d’Òmnium Cultural Jordi Cuixart i del president de l’Assemblea Nacional Catalana Jordi Sànchez, així com tota la resta de presos i preses polítiques i el retorn dels exiliats i exiliades, com a exigència inapel·lable per qualsevol procés de negociació per la resolució democràtica del conflicte que viu Catalunya.

TERCER.- Comunicar aquests acords al govern de la Generalitat de Catalunya i al govern de l’Estat Espanyol.

 

Matadepera, a 16 d'octubre de 2018

 

 

MOCIÓ PER UN PROTOCOL CONTRA LES AGRESSIONS SEXISTES A LES FESTES MAJORS I ALTRES ESDEVENIMENTS DEL MUNICIPI

El sexisme està presenta tots els racons de la societat heteropatriarcal, i les festes populars en són un espai més d’expressió. Les violències sexuals són una de les formes de violència masclista i es manifesten de diverses maneres i en diferents àmbits de la vida de les dones. Les violències sexuals es produeixen en els àmbits simbòlic, de la parella, familiar, laboral i comunitari a través de diferents manifestacions. La violència masclista comprèn qualsevol conducta que lesioni o pugui lesionar la dignitat, la integritat o la llibertat de les dones per raons de gènere.

Les dades demostren que es tracta d’un problema encara àmpliament present i estès. Concretament, l’Agència Europea de drets Fonamentals (FRA) va concloure que l’any passat a Europa gairebé 4 milions de dones van ser violades. Les dades també demostren que el 80% dels autors de les agressions sexuals formen part de l’entorn de la víctima (parelles, exparelles, familiars o amistats). A Catalunya, es denuncia una agressió sexual cada 13 hores, i es considera que només un 17.7% de les víctimes d’agressions denuncien.

Les agressions sexistes i l’assetjament sexuals en moments de festa i esbarjo s’acostumen a donar amb el vist i plau o la indiferència de bona part de la població, ja que estan naturalitzades i acceptades fins a cert grau. En aquest sentit, elements com el consum d’alcohol, l’aforament massiu d’alguns esdeveniments, l’absència de responsabilització que els individus poden experimentar dins del grup o unes actituds considerades falsament coma permissives per part de les dones, de cap manera poden ser elements per justificar les diferents formes de violència sexual.

L’article 41.3 de l’Estatut d’Autonomia de Catalunya estableix que “les polítiques públiques han de garantir que s’afrontin de manera integral totes les formes de violència contra les dones i els actes de caràcter sexista i discriminatori”.

La llei 5/2008, de 24 d’abril, del dret de les dones a eradicar la violència masclista estableix que l’article 4 que la violència sexuals i els abusos sexuals són una forma de violència masclista que “comprèn qualsevol acte de naturalesa sexual no consentit per les dones, inclosa l’exhibició, l’observació i la imposició, per mitjà de violència, d’intimidació, de prevalen-a o de manipulació emocional, de relacions sexuals, amb independència que la persona agressora pugui tenir amb la dona o la menor una relació conjugal, de parella, afectiva o de parentiu”.

Des de les regidoria de Benestar Social s’han dut a terme diverses activitats al voltant del Dia de la Dona, així com la prorrogació del Pla Municipal d’actuació per la Igualtat de Gènere, i en ple de 28 de maig de 2018 s’ha aprovat el II Pla de Polítiques de gènere del consell comarcal del Vallès Occidental per al període 2016-2019 i l’adhesió al Protocol Comarcal per a l’abordatge de la Violència Masclista al Vallès Occidental però el consistori no ha desenvolupat a la pràctica un protocol d’actuació per als espais públics en aquest sentit.

L’Ajuntament, com a organitzador de bona part de les festes majors i altres actes públics, i com a institució primera responsable del benestar de la població, té l’obligació d’assegurar que totes les persones gaudeixin d’unes festes segures i lliure d’agressions sexistes, i també de desenvolupar polítiques que generin transformacions.

Per tant, també forma part de la seva responsabilitat aconseguir la implicació de totes les persones per fer una reflexió profunda sobre la violència heteropatriarcal en les fetes i treballar conjuntament en l’elaboració d’un Protocol contra les agressions sexistes a les festes populars i altres actes, que es materialitzi amb la creació de mecanismes de prevenció i denúncia d’aquestes agressions i d’acompanyament a les persones agredides, evitant la impunitat de la persona agressora i assegurant la protecció de les agredides.

La construcció col·lectiva d’un Protocol de forma participativa, on totes les entitats, agents i espais de festa s’hi sentin implicats, asseguraria l’eficàcia del mateix i generaria un procés pedagògic transformador, sumant esforços reals a la lluita contra el sistema heteropatriarcal, per una poble lliure de sexisme.

Per tot això el grup municipal CUP Matadepera proposa al Ple de l’Ajuntament de Matadepera l’aprovació dels següents acords:

PRIMER.- Fer un estudi diagnòstic per tal de poder realitzar un protocol adaptat a les necessitats del municipi.

SEGON.-Elaborar de forma participativa a Matadepera un Protocol contra les agressions sexistes a les festes majors i esdeveniments festius, implicant totes les entitats i els agents involucrats en els esdeveniment que es desenvolupen a la ciutat.

TERCER.-Incloure dins d’aquest Protocol una formació interna per a l’Administració Pública i les entitats i agents implicats, així com eines de prevenció i denúncia de les agressions i d’acompanyament a les persones agredides.

QUART.- Establir un calendari de treball amb la intenció d’arribar a la seva aplicació abans de les properes Festes de Sant Sebastià (gener de 2019).

CINQUÈ.-Elaborar material i dur a terme campanyes específiques de sensibilització, prevenció i denúncia de qualsevol mena de violència masclista durant la Festa Major, les festes de Sant Sebastià i altres esdeveniments importants del municipi.

SISÈ.- Traslladar aquest acord a les comissions de festes, al conjunt d’entitats socials, veïnals, juvenils, de dones, a l’Institut Català de les Dones, al Consell Comarcal del Vallès Occidental, a la Diputació de Barcelona i al Consell Nacional de Dones de Catalunya, així com als comerços del poble, i especialment aquells implicats en el desenvolupament de grans esdeveniments festius de la ciutat.

 

Matadepera, 18 de juliol de 2018

 

Pàgines