Festes lliures de consumisme | Gaseta desembre 2016

Us animem a viure unes festes més afectives, més ecològiques, més solidàries i més responsables, resistint l’allau de consumisme amb que ens bombardegen els mitjans i la publicitat. Evitem el malbaratament de regals, embolcalls i menjar. Regalem joguines que fomentin la pau i la llibertat de gènere, sense bel·licisme ni sexisme. Comprem en comerços locals i de proximitat, enlloc d’enriquir empreses multinacionals.

Canvia el pare noel pel Tió

Regala les joguines dels que ja s’han fet grans, on s’hi amaguen històries molt més reals que les dels anuncis de TV.

Regala informació amb la subscripció a algun mitjà d’informació lliure. És un regal per qui el rep, però també per ajudar al propi mitjà a mantenir la seva independència. Mitjans com poden ser La Directa, Le Monde Diplomatique o el Crític.

Regala llibres. Llegir és resistència. I, en aquests temps de crisis, pots compartir la lectura prestant llibres de la biblioteca o fent Bookcrossing: regala els teus llibres preferits perquè tornin a viure la seva història en les mans d’algú altre.

No regalis animals de forma irresponsable. Recorda, “ell mai no ho faria”, tenir cura d’un animal és una decisió i un compromís que només pot prendre un mateix. En el seu lloc, pots regalar plantes autòctones: pins (en comptes d'avets), alzines, romaní, farigola...

Regala consum ecològic i de proximitat. Un bon regal pot ser una cistella ecològica o una inscripció de soci a una cooperativa de consum com Ecomola, instal·lada a L’Heura, o de Som Energia, on pots contractar la llum de casa amb energia 100% renovable. A prop, també pots comprar a cooperatives com La ciutat invisible o Roba Amiga.

Regala solidaritat o inversió social. Pots invertir en projectes socials o crowdfunding (Verkami) ajudant a artistes, emprenedors, iniciatives socials... a realitzar els seus projectes. També pots comprar productes solidaris a les botigues online d’ONGs com Intermon Oxfam o Survival International.

Fes-ho tu mateixa! Segurament regalar quelcom fet per tu o la teva mateixa companyia (anar d’excursió, cuinar o anar junts a un concert) sigui la millor manera de demostrar que estimes a algú.

Bones festes lliures de consumisme!