Un Ple mogut | Resum del Ple del 30/05/2016

Us copiem el resum, amb la nostra valoració, de l'últim Ple del mes de maig. Un Ple on es tractaven temes com les mocions de Sense Por donant suport als càrrecs electes, una altra apostant per la desobediència, una proposta de millora dels mitjans de comunicació locals o el canvi de nom del carrer Ignasi Iglesias pel de Can Beltrà.

1. Canvi del nom del carrer Ignasi Iglesias per carrer de Cal Beltrà
Des de la CUP valorem positivament aquest canvi de nom, que ens permet fer justícia i memòria a nivell de poble. Segurament nosaltres haguéssim anat més enllà, canviant el nom de tot el carrer Ignasi Iglesias, i no només la part de l’antic forn de Cal Beltrà. Però celebrem aquesta iniciativa i hi votem a favor.

1. Moció d’ERC per declarar Felip VI persona non grata

Evidentment, des de la CUP Matadepera vam donar suport a aquesta moció presentada per Esquerra Republicana. Com va dir el nostre regidor, Joan Pizà, “una Monarquia atorgada per un règim feixista no té cap respecte per nosaltres” i “pensem que cenyir-nos a la Constitució és una barrera pel procés d’Alliberament Nacional”.

El grup de Convergència i Unió va declarar que “es vol mantenir dins la legalitat constitucional” i que, per tant, votarien en contra de la moció. Només una regidora de CiU, la Núria Garcia, va apostar per l’abstenció en comptes de votar en contra de la moció.

Així doncs, moció rebutjada amb 3 vots a favor (CUP + ERC), 1 abstenció (Núria Garcia, CiU), 9 vots en contra (CIU + PP).

1. [CUP | Aprovada] Moció de la campanya Sense Por en suport als càrrecs electes

Des de la CUP Matadepera vam presentar aquesta moció emmarcada en la campanya Sense Por en la qual volíem, i vam aconseguir, que l’Ajuntament es posicionés a favor dels càrrecs electes que estan sent investigats i jutjats per l’Estat espanyol pel delicte d’obeir el mandat popular i avançar cap a l’alliberament nacional.

La Montserrat Royes (CiU) anuncia que el grup de CiU tindrà llibertat de vot en aquestes votacions. Finalment, la moció és aprovada amb 11 vots a favor (CiU + ERC + CUP); 1 vot en contra (PP) i 1 abstenció (Albert, CiU).

1. [CUP | Rebutjada] Moció de la campanya Sense Por per avançar cap a l’alliberament nacional a partir de la Desobediència com a principal eina de lluita.

També vam presentar aquesta moció on, més enllà de donar suport als càrrecs electes, com ja s’havia aprovat a la moció anterior, buscàvem que l’Ajuntament apostés per la desobediència com a mètode de desconnexió i acatés així el mandat clar dictat pel poble de Matadepera. A la moció també s’instava a la Generalitat a no obeir les ordres de l’Estat espanyol per perseguir i reprimir l’independentisme, actuant així també coherentment amb el mandat popular.

Sorprenentment, ERC va anunciar que s’abstindria en aquesta aposta a la desobediència com a via per avançar cap a la independència.

Montserrat Royes, en nom de l’equip de govern (CiU), anuncia que rebutjaran aquesta moció ja que no estan a favor de promoure la desobediència i afirma, literalment, que: “Rebutgem no fer cas al Tribunal Constitucional i a l’Audiència Nacional”.

Per últim, el regidor de la CUP, Joan Pizà, recorda que “La desobediència al llarg de la història ha aconseguit molts avenços, tant social com nacionalment.” I li fa memòria a l’alcaldessa recordant que va citar a Gandhi el dia que va prendre possessió del càrrec.

La moció queda rebutjada amb 1 vot a favor (CUP); 2 abstencions (ERC) i 10 vots en contra (CiU + PP).

1. [CUP | Rebutjada] Moció per la creació d’una comissió mixta de gestió dels mitjans municipals de comunicació

Amb aquesta moció buscàvem millorar la gestió dels mitjans de comunicació, fer-los més oberts, participatius i aconseguir que fossin un espai més de debat públic. Creiem que aprofundir en canvis cap a aquesta direcció milloraria molt l’estat dels mitjans actuals, però també que donaria més veu a les diferents maneres d’entendre el poble, cosa que afavoreix el debat públic. Un aprofundiment en la democràcia que creiem que és necessari en aquest poble per aconseguir un poble més participatiu.

Però no només això, sinó que volem recordar que durant l’últim any hi ha hagut comportaments intolerables en els mitjans de comunicació. Podem dir-vos almenys dos exemples clars: la manipulació d’una notícia sobre la CUP o la censura que s’exerceix al Casal Popular Els Pins. Però d’exemples n’hi ha més. Sembla que últimament els matadeperencs podem informar-nos més i millor per mitjans comarcals que no pas pels mitjans locals i públics, és a dir, de tots.

Estem fartes d’uns mitjans de comunicació que són la veu de l’Equip de govern. Volem que la gestió d’aquests estiguin oberts a experts, entitats i gent que hi vulgui aportar el seu gra de sorra. Volíem obrir un debat sobre els mitjans públics, però se’ns ha tancat la porta fins i tot a obrir aquest debat. Les propostes es rebutgen encara que siguin fàcils d’aplicar.

En aquest debat, la regidora Montserrat Royes (CiU) diu que a la pàgina web no hi ha articles d’opinió, assegurant així la objectivitat. Com si la tria de notícies no impliqués ja subjectivitat, o com si no es poguessin escriure de moltes maneres diferents. També recorda que hi ha l’apartat de cartes als lectors, que hi ha llibertat d’expressió. Ens preocupa que comenti això seriosament. Hem d’estar agraïts per això? La llibertat d’expressió és un dret, o una cessió que ens fa l’Equip de Govern?

ERC comenta que està d’acord amb el que comenta el grup de CiU. Ens està sorprenent molt la posició d’ERC en aquest Ple. Es nota que ells no pateixen censura ni manipulacions i potser per això ni es solidaritzen... ERC anuncia que també votarà en contra de la moció.

En definitiva, 12 vots en contra (PP+ERC+CiU) i 1 a favor (CUP).

Ens dóna la sensació que les propostes de millora, si serveixen mínimament per avançar cap al poder popular, cap a la participació de la gent, cap a la creació d’espais de debat públics que qüestionin el model de poble, sempre toparan amb un mur. Un mur compost tant per l’Equip de Govern com per una “oposició” que només posa l’accent cap a un cantó diferent al de CiU.

Moció de la campanya Sense Por en suport als càrrecs electes, presentada per la CUP: APROVADA!

Montserrat Royes (CiU): “Rebutgem no fer cas al Tribunal Constitucional i a l’Audiència Nacional”.

CUP: buscàvem millorar la gestió dels mitjans de comunicació, fer-los més oberts, participatius i aconseguir que fossin un espai més de debat públic.

CUP: volem recordar que durant l’últim any hi ha hagut comportaments intolerables en els mitjans de comunicació. Parlem de censura i de manipulació.